Good Governance

Good Governance i DFF

”Good Governance” (GG) beskriver principperne for god foreningsledelse ud over hvad vedtægter og forretningsorden beskriver.


DFF’s bestyrelse har den 7. december 2021 og den 07. september 2022 vedtaget nedenstående regler som appendiks til bestyrelsens forretningsorden og vedtægterne for DFF.

1. Bestyrelsen sikrer åbenhed og gennemsigtighed i bestyrelsesarbejdet, hvor bestyrelsesbeslutninger som minimum løbende kommunikeres til interessenter.
DFF vil sikre det bliver gjort ved at:
a) Lægge dagsordener og referater på hjemmesiden
b) Kommunikere væsentlige beslutninger via digitale kanaler
c) bilag skal være tilgængelige med undtagelse af fortrolige sager (personaleforhold, aftaleforhold).

2. Der skal være åbenhed og gennemskuelighed i forbundets økonomiske forvaltning og i regnskabsaflæggelsen, herunder skal ansvaret herfor være forankret i bestyrelsen, og budgetter og regnskaber skal være offentligt tilgængelige.
DFF vil sikre det bliver vil gjort ved at:
a) budget for indeværende år og regnskaber (historiske) skal være tilgængelige på forbundets hjemmeside, I det omfang at de haves elektronisk.
b) budget skal være fastlagt og vedtaget inden regnskabsårets start, således at væsentlige afvigelser løbende kan identificeres og bestyrelsen kan adviseres herom og tage forholdsregler herfor
c) der skal være en klar struktur for de samlede indtægter og udgifter (kontoplan)
d) bestyrelsen skal min. kvartalsvis have økonomi som et punkt på dagsordenen for at sikre bestyrelsens ansvarlige opfølgning på regnskaberne
e) bestyrelsen skal en gang årligt have budgettet til drøftelse på et bestyrelsesmøde så dette i fællesskab drøftes og dermed bliver hele bestyrelsens ansvar
f) bestyrelsen fører en ansvarlig rejsepolitik og en ansvarlig gavepolitik, hvor der kun rejses på økonomiklasse, når DFF betaler, og evt. modtagelse af gaver bliver offentliggjort via bestyrelsesreferater.

3. Bestyrelsen sørger for at DIF på anmodning kan få alle oplysninger om forbundets økonomiske forhold og i visse situationer skal bestyrelsen informere DIF om økonomiske forhold.
DFF vil sikre at vil blive gjort ved at:
a) DFF f.eks. leverer oplysninger som DIF kan bruge i forbundsanalysen
b) DFF årligt afleverer et godkendt og underskrevet årsregnskab samt et underskrevet revisionsprotokollat til DIF senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning
c) bliver forbundet og/eller forbundets revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig betydning for midlernes forvaltning, påhviler det forbundet og/eller revisor straks at give DIF besked herom
d) kommer forbundet i økonomiske vanskeligheder er det vigtigt at orientere DIF herom snarest muligt med henblik på rådgivning

4. Bestyrelsen skal sikre, at forbundet følger bestemmelserne i Kulturministeriet til enhver tid gældende regnskabs- og revisionsinstruks (p.t. bekendtgørelse nr. 924 af 28. september 2005).
DFF vil sikre det bliver gjort ved at:
a) DFF får ved deltagelse på sekretariatsledermøder opdateret viden om overholdelse, idet det endelige ansvar herfor alene beror hos DFF
b) DFF til stadighed afstemmes med regler i forhold til bogføringsloven
c) alle skattepligtige indkomster oplyses til skattemyndighederne

5. DFF tilser at der med passende mellemrum drøftes og vedtages visioner, strategier og politikker
DFF vil sikre at det bliver gjort ved at:
a) der haves en klar formuleret vision/strategi, som knytter sig til forbundets formål
b) der er til enhver tid udarbejdet handlingsplaner som understøtter visionen
c) for visioner og strategier er der udarbejdet økonomiske budgetter og disse skal implementeres i den løbende regnskabsrapportering

6. Principperne for opgave- og rollefordelingen mellem bestyrelse og administration skal være nedfældet.
DFF vil sikre at det bliver gjort ved at:
a) opgavefordelingen er beskrevet for bestyrelsens ansvarsområder.
b) bestyrelsen arbejder primært med politiske beslutninger, repræsentation og udvikling af forbundet, mens administrationen arbejder med implementeringen af beslutninger.
c) prokuraforhold skal godkendes af bestyrelsen og skal min. en gang om året gennemgås på bestyrelsesmøde
d) eneprokura må ikke forekomme i DFF jf. vedtægterne.

7. Det tilstræbes at den samme person må ikke bestride både en bestyrelsespost og være ansat som medarbejder i forbundet. Anden form for interessesammenfald skal som minimum oplyses og videst muligt omfang undgås.
DFF vil sikre at det bliver gjort ved at:
a) bestyrelsesmedlemmer oplyser, om de har andre poster hvor der kan være sammenfald af interesser.
b) bestyrelsen skal være opmærksom på at bestemmelsen også omfatter nærtstående (ægtefæller) hvor der altså kan være risiko for interessesammenfald.

8. Bestyrelsen er ansvarlig for at repræsentantskabet får optimal mulighed for at udføre sine kontrolfunktioner over for bestyrelsen.
DFF vil sikre at det bliver gjort ved at:
a) der er åbenhed om bestyrelsens kommende møderforretningsorden med tilhørende ”Code of Conduct” skal være tilgængelig på hjemmesiden
b) bestyrelsens beslutninger foreligger altid skriftligt, så de kan dokumenteres, enten i form af bestyrelsesmødereferater eller e-mail korrespondance
c) repræsentantskabet vælger to interne revisorer, som i samarbejde med ekstern revision forestår revision af regnskab og bilag som anført i vedtægterne.

9. Bestyrelsen sikrer at forbundet er repræsenteret på DIF’s repræsentantskabsmøder dvs. årsmøder og budgetmøder, medmindre helt særlige grunde forhindrer dette.
DFF vil sikre at det bliver gjort ved at:
a) DFF sender formanden, og i dennes fravær næstformanden.

10. Bestyrelsen arbejder løbende for interessentinddragelse (DFFs demokratiske omgang med såvel interne interessenter som fægtere, dommere, ledere, trænere, frivillige og foreninger som forbundets omgang med eksterne interessenter)
DFF vil sikre at det bliver gjort ved at:
a) etablere workshops i forbindelse med det årlige repræsentantskabsmøde
b) nærvær ude i klubberne i forbindelse med stævner, fx DM.

11. Bestyrelsen sikrer, at DFF overholder alle ovenstående bestemmelser og regler i øvrigt i henhold til Danmarks Idræts-Forbunds love for dermed at sikre tillid til dansk idræt og den frivillige foreningsverdens troværdighed.
DFF vil sikre at det bliver gjort ved at:
a) DIF stiller en vurdering til rådighed ved indførelse af regler, hvor forbundets bestyrelse måtte være i tvivl.
b) DIF kan til enhver tid efterprøve DFFs regler af hensyn til at sikre overensstemmelse med DIF´s regler og gældende lovgivning generelt
c) DFFs medlemmer til enhver tid opfordres til at gøre brug af DIFs whistleblowerordning, der kan anvendes til at indberette alvorlige forseelser, som kan have betydning for DFFs organisation, eller som kan have afgørende betydning for enkeltpersoners liv eller helbred, eller mistanke herom. Whistleblowerordningen kan således ikke anvendes til mindre forseelser såsom utilfredshed med lønniveau, afslag på ansøgninger, samarbejdsvanskeligheder eller andre lignende forhold. Link: https://report.whistleb.com/da/dif. DIFs Whistleblowerordninge er etableret i samarbejde med advokatfirmaet Bech-Bruun og platformsleverandør WhistleB.