Forretningsorden

Forretningsorden

1 Bestyrelsen
Bestyrelsen består af otte medlemmer: Formand, næstformand, kasserer og et bestyrelsesmedlem samt formændene for Talent- & Eliteudvalget, Udviklingsudvalget, Stævne- og Lejrudvalget og Uddannelsesudvalget.

2 Valg af næstformand og kasserer
Bestyrelsen afholder konstituerende møde snarest efter repræsentantskabsmødet, hvor næstformand og kasserer vælges. Kassereren fører forbundets regnskab med ansvar over for bestyrelsen. Kassereren har dispositionsret til alle Dansk Fægte-Forbunds konti. Dispositioner over 50.000 kr. kan kun ske i forening mellem kassereren og formanden eller næstformanden. Kassereren er endvidere fondsbestyrer af Karen Lachman’s legatfond.
 
3 Bestyrelsesmøder
Der afholdes ordinære møder mindst en gang i kvartalet. Datoerne for disse møder fastlægges så vidt muligt ved det konstituerende møde. Formanden kan i særlige tilfælde meddele ændringer af mødedatoerne. Ekstraordinært møde skal indkaldes, hvis formanden eller mindst 2 bestyrelses­medlemmer begærer dette.
Afbud skal så vidt muligt gives til DFF-sekretariatet (IKC) senest 2 dage før mødet.
Suppleanten opfordres til at deltage i bestyrelsesmøder.
 
4 Dagsorden
10 hverdage før bestyrelsesmøde udsender DFF-sekretariat et advis om indsamling af punkter til kommende dagsorden.

DFF-sekretariatet sikrer, at der senest 5 hverdage inden de ordinære møder tilstilles medlemmerne en dagsorden. Den udsendte dagsordenen ledsages af materiale til de enkelte punkter på denne. Dagsorden til de ordinære møder indeholder mindst følgende punkter: 

  1. Godkendelse af dagsordenen. 
  2. Orientering fra formanden 
  3. Orientering fra udvalgene
  4. Orientering fra komitéerne
  5. Emner til beslutning i bestyrelsen 
  6. Økonomi
  7. Eventuelt

Emner til beslutning i bestyrelsen (pkt. 5) tilstræbes fremsendt skriftligt (inklusive baggrundsmateriale) til bestyrelsen senest 5 dage før mødedato for behandling.
 
5 Beslutningsdygtighed og afstemning
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 bestyrelsesmedlemmer deltager. Bestyrelsesmedlemmerne har en stemme hver. Afgørelse træffes ved almindeligt stemmeflertal. Ved evt. stemmelighed bortfalder forslaget. Afstemning og valg foretages ved håndsoprækning (det kan også foregå virtuelt) eller skriftligt, hvis det begæres af mindst et medlem. Skønner formanden, at medlemmernes stilling til et forslag eller valg er entydig, udtaler denne dette.

For at beslutninger kan træffes via e-mail, kræver det, at mindst 6 bestyrelsesmedlemmer har tilkendegivet deres holdning og at der blandt disse er simpelt flertal for beslutningen. 
 
6 Bestyrelsens opgaver
Bestyrelsens overordnede opgave er at føre tilsyn med, at repræsentantskabsmødets beslutninger gennemføres.
Hertil hører, at bestyrelsen: 

  1. Tager stilling til årsregnskabet med tilhørende revisionsprotokollat til forelæggelse for Repræsentantskabet.
  2. Vedtager budget senest 1. januar for det følgende regnskabsår.
  3. Sørger for, at Dansk Fægte-Forbunds økonomiske midler anbringes på betryggende vis.
  4. Udpeger et revisionsfirma, jf. § 24.
  5. Administrerer de daglige funktioner i Dansk Fægte-Forbund.
  6. Tager stilling til ansættelse og afskedigelse af personale og varetager personaleforhold.
  7. Tager stilling til beretningerne fra Talent- & Eliteudvalget, Udviklingsudvalget, Stævne- og lejrudvalget og Uddannelsesudvalget.
  8. Udarbejder eller opdaterer kommissorier for Talent- & Eliteudvalget, Udviklingsudvalget, Stævne- og Lejrudvalget og Uddannelsesudvalget, jf. § 21.
  9. Fører tilsyn med Talent- & Eliteudvalget, Udviklingsudvalget, Stævne- og Lejrudvalget og Uddannelsesudvalget og behandler klager over disse udvalgs sagsbehandling og afgørelser.
  10. Tager stilling til sæsonplan for nationale stævner efter indstilling fra Stævne- og lejrudvalget.
  11. Påser, at medlemsforeningerne overholder Dansk Fægte-Forbunds love og bestemmelser.
  12. Holder foreningerne orienteret om forbundets aktiviteter via hjemmesiden og nyhedsbreve.
  13. Udfærdiger og offentliggør referater af bestyrelsesmøder samt sikrer og offentliggør dokumenter på vegne af Repræsentantskabet.
  14. Tilser, at Dansk Fægte-Forbunds repræsentationsret bliver udnyttet i organisationer og udvalg, som har Dansk Fægte-Forbunds interesse.

Bestyrelsen udarbejder og vedligeholder løbende et årshjul, der giver overblik over bestyrelsens arbejde. Årshjul for de arbejdsopgaver, som klubber er direkte afhængige af offentliggøres på DFFs hjemmeside.

Til varetagelse af særlige opgaver kan Bestyrelsen nedsætte midlertidige udvalg, der arbejder under Bestyrelsens ansvar.

7 Referat 
Bestyrelsens beslutninger nedskrives i et beslutningsreferat.

Hvis der jævnfør Forretningsordenens pkt. 5 er truffet beslutninger via e-mail nedskrives disse beslutninger i referatet fra førstkommende bestyrelsesmøde.

Af referatet skal fremgå: de medlemmer, suppleanter og andre, der har deltaget; dagsorden med evt. tilføjelser. Beslutninger truffet i henhold til dagsordenen. Det skal af referatet klart fremgå, hvad de enkelte, behandlede punkter omhandler, og hvad der er besluttet. Eventuelle bilag skal følge referatet til bestyrelsens medlemmer.

Når der på mødet besluttes uddelegering af arbejdsopgaver til bestyrelsens medlemmer og/eller DFF-ansatte anføres deadline i referatet.

Referatet udsendes til samtlige medlemmer og suppleant senest 3 hverdage efter mødet, og skal godkendes/kommenteres af medlemmerne senest efter yderligere 2 hverdage  og endelig version udsendes efterfølgende. Referatet uden bilag publiceres på forbundets hjemmeside senest 7 hverdage efter mødets afholdelse.
 
8 Anden deltagelse i møde
Bestyrelsesmedlemmer kan invitere andre til at deltage i møderne. Deltagelsen skal inden mødets start godkendes af bestyrelsen.
Formanden for en komité inviteres til at deltage i bestyrelsesmøderne virtuelt mindst 2 gange årligt med henblik på en mundtlig orientering om komitéarbejdet. Har formanden for en komité ikke mulighed for at deltage, kan komitéen sende et medlem eller en kort skriftlig status.

9 Intern kommunikation mellem bestyrelsesmøder
Korrespondance pr. mail, hvor der forventes en aktion, skal stilles direkte til et bestyrelsesmedlem med kopi til resten af bestyrelsen. Der henstilles til, at svar foretages inden for 3 hverdage.

10 Ekstern kommunikation
Behandling af henvendelser til bestyrelsen koordineres i bestyrelsen, og formanden står, med mindre andet aftales, for afsendelse af svar. Der arbejdes efter at svar sendes inden for 3 hverdage. Der skal under alle omstændigheder kvitteres for modtagne mails inden for 3 hverdage.

11 Fortolkning og revision
Ændringer i og tilføjelser til nuværende forretningsorden skal godkendes på to efter hinanden ordinære bestyrelsesmøder.

Den til enhver tid gældende forretningsorden skal ligge tilgængelig på DFFs hjemmeside.
 

Vedtaget på bestyrelsesmødet den 7. december 2021 og på bestyrelsesmødet den 07. september 2022